Att driva företag är roligt och kreativt. Det är en möjlighet för dig som vill göra något nytt i livet.

Att driva ett företag

Om du inte kommer från en företagarfamilj kan tanken på att driva eget företag kännas väldigt stort. I Sverige finns faktiskt hela 1,2 miljoner företag, så att vara företagare är inget ovanligt. Den vanligaste företagsformen är enskild firma, som skattemässigt och juridiskt utgår från ditt personnummer. Det är enkelt att starta eget företag i Sverige, vilket också är orsaken till att så många svenskar också har eget företag. De flesta företagare arbetar inte heltid med sitt företag, utan har det på sin fritid. Äger du skog- eller lantbruk måste du ha en enskild firma till exempel. Förutom enskild firma, som bara kräver F-skattsedel från Skatteverket, så kan du också driva aktiebolag. När du startar ditt företag räcker det ofta att du börjar med enskild firma, så kan du enkelt börja sälja varor och tjänster.

Börja i liten skala

Du vill alltså starta ett eget företag för att kunna leva på det. Ett smart sätt för att lyckas är att du börjar i liten skala. Istället för att du försöker förverkliga hela din stora företagsidé på en gång, så börjar du i det lilla. På din fritid efter jobbet. Det är många som har byggt upp eget företag på det viset. Genom att bygga upp det allteftersom minimerar du också risken för konkurs. Du behöver heller inte ta så stora lån, om du ens behöver ta några lån alls. Återinvestera all vinst i företaget, så kan du bygga upp ett företag utan att ta några lån alls. Såvida ditt företag inte kräver stora maskiner och byggnader för att kunna utvecklas.

Marknadsföring

Att starta själva företaget är ofta lättare än att få kunder. Redan när du har kommit på din företagsidé kan det vara smart att du köper företagsnamnet som du vill använda som domänadress. Du bör också skapa en marknadsföringsplan. Börja marknadsföra företaget så snart du kan, då det tar tid att bygga upp ett varumärke. Använd sociala medier, annonsering, nyhetsbrev, en blogg och YouTube. Att samarbeta med andra företagare är också en smart strategi för att både marknadsföra företaget och för att få verksamheten att växa. Det kan vara klokt att gå workshops i både marknadsföring och att driva företag. Då blir du både inspirerad och får mycket kunskap.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.